FSI - Lekbanken

Kontaktuppgifter

Lekbanken bedrivs av

Finlands Svenska Idrott
Enheten för barn och ungdom
Nokiavägen 2-4
00510 Helsingfors

tfn: 09-7010220

e-post: lekbanken(at)idrott.fi

Inloggning

Vitaminpiller för skoltrötta

 
allmän bedömning (0 röster)
nedladdad
10025 gånger
typ
Rörelselekar
ålder
8 år och uppåt
deltagare
6 st och uppåt
utrustning
Lappar med uppgifter (6 ->)
tränar
Kroppsuppfattningen
plats
Klassrummet

Gör så här

  1. Förberedelser

    Förbered uppgiftslapparna.

  2. Lekens gång

    Är barnen trötta och inte orkar koncentrera sig mer, är det kanske dags för att röra på sig lite. Här är ex. på några roliga rörelser barnen kan göra. 15 x-hopp på ställe, springa 5 varv runt stolen, röra golvet och sträcka upp 8 gånger, 10 sprattelgubbshopp, 10 indian hopp, 10 skratt, 10 snurra armarna framåt runt, 1 kullerbytta, gör sig så lång man kan och sedan sjunka sedan ihop 7 gånger, 10 sprattelgubbar, 10 stora gap med munnen, 10 skid hopp, 5 sitta ner och lyfta upp fötterna, springa ut och komma in, gå ett varv runt rummet, ta av strumporna och sätta på dem igen, sitta ner på golvet, gunga bakåt 5 gånger, stå på ett ben, böja och sträcka benet 5 ggr.

    Hitta på egna exempel eller skriv ner dessa på små lappar och låt barnen dra en lapp.

    Efter detta orkar de koncentrera sig igen.

Bildgalleri